Slimme en innovatieve ideeën waardoor ouderen op een actieve manier deel kunnen blijven nemen aan onze samenleving. Daar is de jarige Pius-Stichting uit Alkmaar naar op zoek. Ze daagt daarom organisaties, ondernemers en particulieren uit om dit najaar mee te doen aan de PIUS PRIJS 2022. De beste ideeën (dienst, product of project) worden beloond met grote geldbedragen, in het totaal € 150.000,-, te verdelen over vier prijswinnaars. De hoofdprijs kan oplopen tot maximaal € 70.000,-. De geldprijzen moeten worden besteed aan de uitvoering van het project. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens een grote finaleavond in theater de Vest op 19 mei 2022.

Over de pius-stichting

De Pius-Stichting is op 25 mei 1872 opgericht en bestaat op 25 mei 2022 derhalve 150 jaar. De Pius-Stichting zet zich als klein vermogensfonds met ANBI status van meet af aan in voor de ouderen in het voormalig Dekenaat Alkmaar en doet dit nog steeds. Tal van rechtspersonen zonder winstoogmerk weten de Pius-Stichting te vinden als zij een project hebben die het leven van ouderen aangenamer maakt, maar daarvoor zelf onvoldoende financiële middelen hebben. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan heeft het bestuur van de Pius Stichting besloten een prijs uit te loven in de vorm van drie grote geldbedragen, beschikbaar voor bijzonder innovatieve ideeën waardoor ouderen op een actieve manier onderdeel kunnen blijven uitmaken van onze samenleving. Het bestuur laat, naast rechtspersonen zonder winstoogmerk, ook bedrijven en particulieren meedoen aan de PIUS PRIJS 2022.

Meer weten? Download HIER de criteria voor deelname.

waar zijn we naar op zoek?

Eenzaamheid en gebrek aan positieve prikkels leiden bij ouderen dikwijls tot sociaal isolement en geheugenproblemen. Corona heeft dat proces negatief gestimuleerd.

Daarom is de Pius-Stichting op zoek naar organisaties, ondernemers of particulieren die een goed, innovatief idee hebben (dienst, product of project) waardoor ouderen op een actieve manier deel kunnen blijven nemen aan onze samenleving. De vervolgvraag is of zij dit idee tot leven willen brengen in het werkgebied van de Pius-Stichting.

Het werkgebied van de Pius-Stichting bestaat uit de kop van Noord-Holland, meer specifiek de gemeentes Texel, Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Heerhugowaard, Langedijk, Alkmaar, Bergen (NH), Koggenland, Opmeer, Medemblik, Hoorn, Drechterland, Stede Broec, Enkhuizen, Heiloo en Castricum.

Deelnemen

Van 15 september tot 15 december 2021 kunnen ideeën en plannen bij de Pius-Stichting worden ingeleverd. Een deelnemend projectplan bestaat uit maximaal 5 A4’ tjes en geeft een zo concreet mogelijke omschrijving van het idee.Ideeën en voorstellen dienen vóór 1 december 2021 om 23:59 uur te zijn gemaild naar piusprijs@piusstichting.nl. Op 1 maart 2022 volgt de bekendmaking van de 8 finalisten. Belangrijk is dat een voorstel een wezenlijke bijdrage levert aan de actieve deelname van ouderen aan onze samenleving. Een stuurgroep en later de jury beoordelen de inzendingen. Daarbij wordt gekeken naar originaliteit, innovatiekracht, professionaliteit, haalbaarheid en duurzaamheid. Uiteindelijk bepaalt de jury welke 8 finalisten op 19 mei volgend jaar in theater De Vest de strijd met elkaar aanbinden voor de drie hoofdprijzen en de zaalprijs.

finaleavond

Op donderdag 19 mei 2022 vindt in theater De Vest de finale plaats van de PIUS PRIJS 2022. Tijdens deze feestelijke avond wordt er van elk plan een kort filmpje getoond. Daarna krijgen de finalisten de mogelijkheid hun idee nog toe te lichten en mogelijke vragen van de jury en publiek te beantwoorden. Aan het eind van de avond maakt de jury de 3 winnaars bekend en wijst het publiek de winnaar aan van de zaalprijs.

De finaleavond wordt gepresenteerd door Karin Bloemen. Zij zal die avond ook live optreden met haar combo.

VEELGESTELDE VRAGEN

Ik wil mijn plannen per post sturen. Kan dat?
Jazeker. Ons postadres is: Projectbureau Pius Prijs – p/a Media Support Alkmaar – Strooijonkerstraat 7 – 1812 PJ in Alkmaar.
Wie worden verstaan onder oudere mensen?
Als algemene regel gaat de Pius-Stichting uit van ouder dan 55 jaar.
Kun je ook meedoen als je niet Rooms-Katholiek bent of het project is niet specifiek bedoeld voor Rooms-Katholieke mensen?
Ja, dat kan. De Pius-Stichting is weliswaar een Rooms-Katholieke instelling, maar ze heeft zich in de loop der jaren steeds meer opengesteld voor hulp aan mensen van alle gezindten.
Ik woon niet in het werkgebied van de Pius-Stichting. Kan ik dan wel meedoen aan de PIUS PRIJS 2022?
Jazeker, iedereen kan en mag meedoen, maar moet bij winst wel bereid zijn om het plan in het werkgebied van de Pius-Stichting ten uitvoer te brengen.
Hoe lang duurt het voordat ik antwoord krijg op mijn inzending?
Als je plan binnen is, krijg je een bevestigingsmail. Na sluiting van de inschrijving op 15 december 2021 beoordeelt de jury alle inzendingen. Voor 1 maart 2022 worden de finalisten bekendgemaakt.

CONTACTFORMULIER

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

NIEUWS EN ONTWIKKELINGEN

• Campagne rond PIUS PRIJS 2022 van start - Met een paginagroot artikel en advertenties heeft de Alkmaarse Pius-Stichting op 15 september de PIUS PRIJS 2022 gelanceerd. De stichting wil particulieren, organisaties en bedrijven stimuleren om met ideeën te komen die leiden tot een actieve deelname van ouderen aan onze steeds sneller veranderende samenleving. Iedereen kan meedoen. Er is een flinke geldpot beschikbaar. In […]
  • E-readers en tablets door subsidie Pius-Stichting - Dankzij een subsidie van de Pius-Stichting heeft de Bibliotheek Kennemerwaard e-readers en tablets kunnen aanschaffen. Hiermee kan de Bibliotheek aan Huis klanten kennis laten maken met de online bibliotheek. Want ook met een Bibliotheek aan Huis abonnement is het mogelijk om e-books en luisterenboeken te lenen uit de online bibliotheek.
  • Hospice Schagen e.o. - Mede dankzij Pius-Stichting heeft de stichting Hospice Schagen een prachtig nieuw onderkomen gerealiseerd aan de Johannes Vermeerstraat 1 in Schagen.
  • Behandeling aanvragen - Aanvragen die bij het bestuur van de Pius-Stichting binnenkomen, worden besproken tijdens speciale bestuursbijeenkomsten. Lees hier wanneer uw aanvraag binnen moet zijn.
  • Hospice Alkmaar - Hospice Alkmaar bestaat sinds 2001. Vanaf 2006 is het hospice gehuisvest in de prachtige, voormalige Pius X kerk die helemaal is verbouwd om de allerbeste palliatieve zorg te kunnen bieden. De Pius-Stichting is een van de belangrijke founders van het Hospice Alkmaar.
  • Zwarte gaten & Losse eindjes - De Pius-Stichting heeft subsidie verstrekt aan DSK (De Stichting Koffer) voor een solo-uitvoering in Noord-Holland noord over dementie.