Als je hier gekomen bent, dan betekent dat vast dat je een heel goed plan hebt om ouderen bij de maatschappij te betrekken. Wij zijn hier heel blij mee (en de ouderen ook). We zijn erg benieuwd naar het plan dat je in gedachten hebt. Hieronder nemen we je mee in de stappen om een aanvraag te doen.

Wat moet er in mijn inzending staan?

Het is toegestaan een eigen vorm voor de inzending te kiezen, maar graag zouden wij onderstaande punten in de inzending terugzien:

• Wat is het idee/voorstel?
  • Hoe gaat het idee bijdragen aan een actieve deelname van ouderen aan onze samenleving?
  • Wat is er nodig om het idee te realiseren?
  • Als je het idee uitvoert met anderen, wie zouden dat dan zijn?
  • Probeer het voorstel eventueel te verduidelijken met afbeeldingen, tekeningen of foto’s.

Nadat je het project ingezonden hebt, zal het doorgestuurd worden naar het bestuur die een voorselectie maakt voordat het naar de uiteindelijke jury gaat. Het bestuur maakt de voorselectie onder andere op onderstaande punten:

• Het voldoen aan de voorwaarden; zie hiervoor het document onderaan deze pagina;
  • Professionaliteit en haalbaarheid van de inzending; in hoeverre is het idee onderbouwd enis de aanvrager in staat het idee daadwerkelijk uit te voeren;
  • Duurzaamheid: mate waarin de beschreven activiteiten voor langere tijd en/of in grotereopzet herhaald kunnen worden.
  • Investering: welk geldbedrag is (in- en exclusief BTW) nodig en hoeveelouderen profiteren hier vervolgens van.

Bovenstaande punten kunt u onderaan de pagina ook downloaden via de button ‘format deelname prijsvraag’.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

Uiteraard zijn er heel wat voorwaarden, maar de belangrijkste twee zal ik hier noemen. Eén van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat we verwachten dat je deelneemt aan een persmoment op het moment dat je wint. Een andere voorwaarde is dat het plan in eerste instantie uitgevoerd moet worden in het werkgebied van de Pius-Stichting (kop van Noord-Holland). De rest van de voorwaarden kunt u hieronder vinden.

Algemene flyer over de Pius-Prijs

Voorwaarden deelname prijsvraag

Format prijsvraagdeelname

VEELGESTELDE VRAGEN

Wanneer moet mijn project uiterlijk ingezonden zijn?
Er is wat verwarring ontstaan hierover doordat de uiterlijke inzenddatum verschoven is door de drukke feestmaand. De uiterste inzenddatum is 31 januari 2022.
Waar zijn jullie precies naar op zoek? Is mijn idee wel wat jullie zoeken?
Alle ideeën zijn welkom. Wij zijn op zoek naar alle goede ideeën, zowel projecten met een lange als met een korte looptijd. Als het idee ouderen aanspreekt, ook als het om een korte activiteit gaat, dan is het een inzending die zou kunnen winnen. Indien het zo is dat wij een voordeel zien in een kleine aanpassing, dan zullen we daarover overleggen.
Ik woon niet in het werkgebied van de Pius-Stichting. Kan ik dan wel meedoen aan de PIUS PRIJS 2022?
Jazeker, iedereen kan en mag meedoen, maar bij winst is het de bedoeling dat het plan in eerste instantie in het werkgebied van de Pius-Stichting uitgevoerd zal worden. Mocht het een daverend succes zijn, dan hopen wij dat het landelijk ingevoerd zou kunnen worden. Indien het binnen het budget van de prijs die je wint valt, zou het ook op meerdere plekken ingevoerd kunnen worden.
Hoe lang duurt het voordat ik antwoord krijg op mijn inzending?
Als je plan binnen is, krijg je een bevestigingsmail. Na sluiting van de inschrijving eind januari 2022 beoordeelt de jury alle inzendingen. Op 1 maart 2022 worden de finalisten bekendgemaakt.

Ik wil mijn plannen per post sturen. Kan dat?
Jazeker. Ons postadres is: Projectbureau Pius Prijs – p/a Media Support Alkmaar – Strooijonkerstraat 7 – 1812 PJ in Alkmaar.
Wie worden verstaan onder oudere mensen?
Als algemene regel gaat de Pius-Stichting uit van ouder dan 55 jaar.
Kun je ook meedoen als je niet Rooms-Katholiek bent of het project is niet specifiek bedoeld voor Rooms-Katholieke mensen?
Ja, dat kan. De Pius-Stichting is weliswaar een Rooms-Katholieke instelling, maar ze heeft zich in de loop der jaren steeds meer opengesteld voor hulp aan mensen van alle gezindten.

CONTACTFORMULIER

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.